سفیر جمهوری اسلامی در عراق: پیشمرگان گروهک های تروریست و تجزیه طلب کرد می توانند به کشور بازگردند

آکام نیوز: سفیر ایران در عراق با بیان این‌که «برای گروه‌های تجزیه‌طلب در اربیل و سلیمانیه اردوگاه‌های پناهندگی برای وجود دارد که می‌توانند بدون ارتکاب اقدام تروریستی علیه ایران در آنجا زندگی کنند»، گفت: کسانی که دستشان به خون آلوده نشده، اگر بخواهند می‌توانند به ایران بازگردند.

به گزارش آکام نیوز، سفیر ایران همچنین افزود: توافق امنیتی بین شورای امنیت ملی ۲ کشور، ۲ سال پیش انجام گرفت که مهمترین مساله آن کنترل مرزها و دور ساختن کردهای جدایی‌طلب از مرزها و تبادل مجرمان و انهدام مقرهای آن‌ها بود. آن‌ها از مرزها دور شدند همچنین خلع سلاح این گروه‌ها نیز جزو این بندها بود.

آل‌صادق گفت: در واقع ما این کردهای جدایی‌طلب را مخیر کردیم که به اردوگاه‌های پناهندگی منتقل شوند و عملیات تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام ندهند. کسانی که دستشان به خون آلوده نشده اگر بخواهند می‌توانند به ایران بازگردند و برخی دیگر اگر بخواهند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند ما حمایت‌های کنسولی را ارائه می‌دهیم که از عراق خارج شوند.

وی همچنین گفت: ما به عراق در خصوص تعامل با حزب کارگران کردستان پیشنهاد همکاری دادیم.

سفیر کشورمان درباره روابط با کردهای عراق نیز گفت: ما با کردها دوست و برادر هستیم و همیشه با آنها ارتباط داشته‌ایم. ما منافع اقتصادی با عراق به شکل کلی و اقلیم کردستان عراق به شکل خاص داریم.

وی درباره حملات ایران به مناطقی در اقلیم کردستان عراق گفت: ما به برادران عراقی گفتیم که از خود دفاع می‌کنیم. مخالفان جدایی‌طلب کرد از خاک عراق استفاده و به عمق ایران نفوذ می‌کردند و دست به حملاتی علیه منافع حیاتی ایران و ترورها در خاک ایران می زدند و حتی ما اسنادی داریم که نشان می‌دهند اسرائیلی‌ها متاسفانه از خاک اقلیم استفاده می‌کنند و ما با کردها در دوره‌های مختلف صحبت کردایم و وقتی واکنش مناسبی ندیدیم مجبور شدیم دست به چنین عملیاتی بزنیم.

سفیر ایران ادامه داد: ما مدرک ارائه کردیم که موساد در اقلیم است و آن‌ها می‌گویند که موساد نیست، اما مدارک ما نشان می‌دهند که آن‌ها در اقلیم هستند. مزدوران موساد به نفع آن کار می‌کنند ما درباره این مساله هشدار دادیم. گروهی از مخالفان کرد به واسطه اسرائیل گماشته شده و در کنیا آموزش دیدند و برگشتند تا عملیات علیه عمق ایران انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا